fredag 23 maj 2014

Övning ger färdighet (bokkort med tutorial)

När jag för första gången skulle göra ett bokkort, tyckte jag att det var lite småknepigt att få till sidorna. Därför gjorde jag en siduppsättning direkt efter att jag gjort den första, och sedan gjorde jag ännu en till. Så mitt nästa inlägg kommer troligen vara om ytterligare ett bokkort. Lite tjatigt kanske, men men. Jag ville öva, och bokkort är himla fina och roliga.

Den här gången hade jag inte någon speciell person i åtanke, utan jag gjorde ett "försenat" grattiskort. När jag var på eventet på Annexet vid Globen i mars, gjorde jag inte bara mitt lådkort. Jag shoppade dessutom loss rätt rejält. Då hittade jag en himla bra stämpel som jag nu äntligen ville prova.

Så resultatet när jag äntligen satte mig vid pysselbordet, var följande: ett färdigvikt bokkort och en ny stämpel. Dessutom var jag duktig på att leta i gömmorna efter gamla saker som kunde återanvändas. Resultatet blev detta.

Bredden på kortet gör att det kan stå, även när det är stängt. Äntligen fick jag användning
för tofsen. Bandet är från en present jag fick i vintras av en släkting. Härligt med återanvändning.

Pinupbilden köpte jag på Globeneventet. Jag valde damen med blå baddräkt. De vita peel-offsmärkerna fick jag i
goodie-bagen på eventet. Det blå pappret på flaggan uppe i hörnet, är från förpackningen när man köper Magnoliastämplar.

Jag ritade stygn med en vit rollpenna. Blev väldigt tydliga streck av pennan, vilket jag blev glad över.

Baksidan pryds som vanlig av min egna stämpel. Jag har målat ramen på stämpeln med Distress Ink
Peacook Feathers och Tumbled Glass.

På insidan av kortets väggar, använde jag ett blått cardstock som jag gjorde eget mönster på. Jag stämplade med stämpel från
BoBunny med Rangers Archival Ink Coffee. Tofsen har jag satt fast med lim bakom pappret i mitten så slipper man se fästningen
av det. Översta sidan har jag stansat ut ett blommönster med en stans från Ica (hör och häpnad!). Blommorna har jag köpt begagnade.

Jag har målat kanterna på översta sidan med Distress Stickles Picked Fence. De ljusblå satängbanden, är återanvända band från 2008. Då använde jag dem runt kolor jag bakade till jul. Sedan dess har de legat och väntat på att användas upp. De är fästa med smal dubbelhäftande tejp. På det viset blir fästningen osynlig. Lim har en tendens att skina igenom satängband.

Och här är då stämpel som jag köpte på eventet, den är från K-Design. Det är ju inte sällan man upptäcker att man missat någons födelsedag, så denna stämpel är ganska användbar. Blommorna är egentligen vita blommor, som jag själv infärgat med Distress Ink Peacook Feathers. 


Jag är mycket förtjust i detta mörkturkosa cardstocket. Dags att inhandla fler av den färgen kanske?

Kortmall bokmall. Tutorial bookcard.
Mallen är i tum (inch). 1 tum = 2,54 cm (det finns omvandlare på nätet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar