tisdag 25 februari 2014

Första påskkortet blev ett omlott trappstegskort (med tutorial)

Då var första påskkortet gjort. Har ännu inte planerat hur många jag ska göra, men än finns ju tid att producera. Påsken ligger ju betydligt senare än förra året.

Det är första gången jag använder den här Tildastämpeln. Den skulle ju ha passat bra till alla hjärtans dag, men de två korten jag gjorde blev inga Magnoliakort (rymligare tri-shutter och diamantvikning). Men jag tyckte hon var himla söt, och hon passade bra till detta våriga kort. Jag brukar göra mina Tilda brunhåriga, vet inte om det har att göra med att jag själv är mörkhårig. Men denna gång fick hon bli vårigt blond, och jag blev nöjd med resultatet.

Jag har gjort den här vikningen en gång tidigare. Det är sanning och säga en av de inlägg som är de mest lästa på min blogg. Jag måste ta tillfället i akt och passa på att tacka för alla besök. Jag blir varje dag lycklig när jag ser att folk besöker bloggen, och blir positivt överaskad de gånger jag upptäckt länkning till den från andra sidor. Så tack för länkningarna, och tack för att du läser detta. Jag hoppas att jag kan bidra med lite inspiration. Det är alltid det jag söker när jag läser andra bloggar.

Inlägget har en tutorial längst ner.

Framsidan pryds av Tilda with Spring Heart som var en del av Magnolia StampClub Winter 2013. Hon är stämplad på akvarellpapper och sedan målad med Distress Ink. Bården är utstansad med en stans från Martha Stuart och blommorna pryds med med gulgröna rhinestones. Insidan av bården pryds av likadana stenar. Kanterna och bården är infärgade påskigt gult av Distress Ink Mustard Seed.





Stämpelns ram är målad med Distress Ink Squeezed Lemon och kortets kanter med Distress Ink Mustard Seed.



Jag använde lite våriga dies som jag lät vara helt vita och rena. Jag använde även de gulgröa rhinestones mitt på kortet, som också syns på både utsidan och insidan av bården.


Trappstegen är klädda med matchande mönsterpapper.
Textstämpeln och tulpanen är stämplade med Distress Ink Scattered Straw.


Kortet ovanifrån.


Insidan av kortet helt utvikt.


Baksidan av kortet helt utvikt.


Kortmall omlott trappstegskort. Tutorial.  Mallen är i tum. 1 tum = 2,54 cm.
Jag råkade rita det undre tjocka strecket lite för långt, så jag försökte rita över med vitpenna.
Det ska dras mellan 3" och 6".

1 kommentar:

  1. Kanonfint kort!! Tack för en jättebra tut också - ska genast försöka mig på det!!

    SvaraRadera