tisdag 4 mars 2014

Ett kort som flirtar med Versailles (med tutorial) blir första inlägget på ThePaperCrafting.com

Under de sista dagarna i februari fick jag ett meddelande på Facebook. Det var från chefsredaktören på den skandinaviska sidan The Paper Crafting. Jag blev lite snopen av mailet, men väldigt glad. Det som Marit frågade, var om jag ville bli en del av redaktionen, och vara en av de svenska skribenterna. Jag tänkte över erbjudandet i några dagar, jag ville vara riktigt säker på att jag verkligen passade för rollen. Till slut vann viljan att vara en del av projektet, och jag tackade ja.

Sidan lanserades den 7 februari 2014, och har redan blivit välläst av norska och danska scrappare. Men vi svenskar är ju som vi är. Det kan vara lite knepigt att läsa norska och danska, så därför behövs även svenska skribenter. Men, för den som tycker att det är knepigt att läsa norska och danska (som jag gör), så finns en översättningsfunktion på sidan. Klicka i den svenska flaggan så blir det lättare :)

Det som är extra roligt med sidan, är att den har hela Skandinavien som sin bevakning. Till exempel publiceras veckovis alla de utmaningar/tävlingar som är aktuella. Sidan tipsas det också veckovis om några utvalda bloggar runt om i Skandinavien, något som är roligt för den som söker inspiration. Sidan har även Nyheter, ett inlägg som samlar diverse nyheter. Det kan vara allt från DT-uppdrag, att nya papper av ett visst märke precis släppts samt om olika scrapcandys. Sidan har en Facebook-sida, gilla den om du vill få lite nyheter från den Skandinaviska Scrapvärlden i ditt nyhetsflöde.

Detta är min första artikel för sidan, och kortet blev en reaktion på ett annat kort som fortfarande ligger på pysselbordet. Det andra kortet som ännu inte är klart, blev för "mycket". För många olika mönsterpapper, för många olika dies. Nä! Det blev för rörigt. Detta kort blev alltså en motreaktion på överpyntet, även fast detta kort är lååångt ifrån simpelt.

Inlägget har en tutorial längst ner.


Som sagt är inte kortet simpelt, men det är renare genom att jag enbart använt ett och samma mönsterpapper runt om hela kortet. Inga papper i lager, utan cardstockpappret får en större roll i känslan av kortet. Det här mönsterpapprets vita medaljonger är sammetsliknande, och påminner mig om Versailles och dess lilla lustslott Petit Trianon.

Labeln är chalkad med blått torrchalk, och kanterna är klädda med spets. Detta för att likna en solfjäder.


Baksidan pryds av min stämpel, vars ram målats med Distress Ink Tumbled Glass.

Stämpeltexten gör kortet öppet för användning. Det kan bli ett Tackkort,
 ett Grattiskort eller varför inte ett kort som följer med en bröllopspresent?




Kortet öppnat. Baksidan av labeln är klädd med samma mönsterpapper som övriga kortet. I mitten har jag satt ett papper från MME som går att skriva på. Papprets kanter har infärgats med Distress Ink Antique Linnen och Old Paper. Det blå mönsterpapprets kanter har infärgats med Distress Ink Weathered Wood. Utstansade vita hörn förstärker medaljongerna i mönsterpappret och flirten till Versailles.


Ljusblå rhinestones ger kortet lite flärd för att det verkligen ska vara en flirt med Versailles.


Baksidan av kortet utvikt. Här syns hur jag fäst det ljusblå satängbandet. Det är fasttejpat bakom min stämpel med dubbelhäftande tejp, och det är på det enda stället som bandet sitter fast.


Kortet ovanifrån. Här syns också hur jag trätt bandet bakom labeln för att kunna knyta bandet på sidan av kortet.


Kortmall. Tutorial utvikbart Tri-fold.
Kortets mått är i tum. 1 tum = 2,54 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar