tisdag 14 januari 2014

Stjärnkort - lättare än man tror (med tutorial)

Ett kort som jag länge suktat efter att göra, är stjärnkortet. När jag har googlat på själva kortvikningen och kollat på olika beskrivningar, har det verkat så himla svårt. Beskrivningarna jag tittat på har varit bra och pedagogiska, men alla jag sett har varit uppdelade i väldigt många steg. Något som fick mig att tro att det var riktigt riktigt svårt. Men ack...

Nu till slut kände jag mig mogen för att testa denna utmanande kortvikning. Det som dock överraskade mig, var att den var enklare än man först tror.

Jag anser att man kan dela upp vikningen i två steg. Först ska man skapa en en liksidig triangel av ett cardstock. Alltså en triangel med lika långa sidor, och med 60° vinkel i varje hörn. De olika mallarna runt om på nätet har olika mått, jag utgick från ett 12-tums cardstock. Det här är det krångligaste momentet, något som berättar att denna vikning är rätt lätt.

Steg nummer två är själva vikningen, att biga till kortet. Den första vikningen (som är bigat som en dal) är i mitten på cardstocket, vid 6 tum. Den andra vikningen (som är bigat som ett berg) är två tum utanför första vikningen. Se tutorialen längst ner.


Stjärnkortet när det är ihopvikt. De tre översta flikarna har jag
valt att dekorera, de tre bakre har jag hållit enkla och stilrena.


Baksidan har jag hållit rent från dekorationer, undantaget min stämpel vars
ram jag målat i samma härliga färg som cardstocket som jag använt som bas.

Man öppnar och stänger kortet så här. Ena sidan av varje invikt trekant, överlappar den bredvid.


Insidan klädde jag med två olika mönstrade cardstock, båda har diffus skrift
i bakgrunden. Då de tre uddarna var så dekorerade, höll jag insidan helt ren.

Förutom lite labels och rhinestones har jag använt mig av fran-tagé Shabby White Blanc Minable.


En label som jag stämplat mitt "TACK" på. Infärgad med Distress Ink Salty Ocean  och Peacock feathers.


Tre pappersblommor hålls ihop med en metallbrad. Labeln i bakgrunden är infärgad med Distress Ink
Vintage Photo och Walnut Stain. Fran-tagé Shabby White Blanc Minable syns även på denna stjärnudd.


Baksidan är jag väldigt förtjust i. Enkel och ren. Det är också dessa mörka fält som
sticker fram som de tre bakre uddarna när kortet är ihopvikt (se bilden högst upp).


När kortet är utvikt, för att kunna förstå mallen här nedanför.


Tutorial stjärnkort. Aningen kladdig teckning, titta på fotot precis ovanför för att förstå bigningen.
Om ni tycker den är dålig och ni inte förstår, här är en sökning på google på likadana mallar (även fast det kan vara andra mått). Lycka till! :)

1 kommentar:

  1. Det skall jag försöka. Ett fint kort och fint papper. Härligt med all embossing du har gjord. Tack för tutorial
    Sinikka :-)

    SvaraRadera